Βενζινοκίνηση στα επαγγελματικά πλοία/σκάφη

  • Η συμβολή του ΣΕΚΑΠΛΑΣ – ΠΕΕΥ

    Μέχρι πριν λίγα χρόνια υπήρχε πλήρης απαγόρευση χρήσης της βενζίνης ως καύσιμης ύλης στην πρόωση των επαγγελματικών πλοίων/σκαφών.

    Η πρώτη προσέγγιση στο θέμα αυτό ειδικά για τα μικρά σκάφη έγινε με την έκδοση του Γενικού Κανονισμού Λιμένων (Γ.Κ.Λ.) αριθ. 23.

    Συγκεκριμένα στο άρθρο 18 του Κανονισμού αυτού και αμέσως μετά τη γενική διάταξη κατά την οποία απαγορεύεται στα επαγγελματικά «σκάφη να φέρουν βενζινομηχανές για οποιοδήποτε προορισμό (πρόωση, κίνηση αντλιών ή γεννητριών κ.λπ.)»

    προβλέφθηκε ρητά

    ότι «η τοποθέτηση βενζινομηχανών γίνεται αποδεκτή μόνο σε σκάφη με σήμανση CE, εφόσον προβλέπεται ρητά στη Δήλωση Συμμόρφωσης του κατασκευαστή για το συγκεκριμένο σκάφος».

    Όπως είναι γνωστό βέβαια στο έντυπο της Δήλωσης Συμμόρφωσης υπάρχουν δύο πεδία σχετικά με τον τύπο του κινητήρα (έξω – έσω – έσω/έξω) και το είδος της καύσιμης ύλης ή ηλεκτροκινητήρα ή άλλου.

    Όλα τα πιο πάνω ίσχυσαν και ισχύουν για όσα επαγγελματικά σκάφη χαρακτηρίζονται ως μικρά σύμφωνα με τον ίδιο Γ.Κ.Λ. αριθ. 23, διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες με βάση το ολικό μήκος και αυτά είναι μέχρι:

    • επτά (07) μέτρα για τα επαγγελματικά μεταφοράς επιβατών
    • δέκα (10) μέτρα για τα επαγγελματικά αλιευτικά ή φορτηγά ή μεταφοράς επιβατών/αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων ή του Γ.Κ.Λ. αριθ. 38

     

    Τα ερασιτεχνικά χαρακτηρίζονται ως μικρά σκάφη εφόσον το ολικό τους μήκος είναι μέχρι και δώδεκα (12) μέτρα

     

    Όσα επαγγελματικά σκάφη – επιβατηγά τουριστικά πλοία –  είναι μεγαλύτερα σε ολικό μήκος από τα πιο πάνω μικρά σκάφη, υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του προεδρικού διατάγματος αριθ.  917/1979 στο άρθρο 14 του οποίου υπήρχε η διάταξη κατά την οποία «τα νέα επαγγελματικά τουριστικά πλοία απαγορεύεται να χρησιμοποιούν καύσιμον δια την κυρίαν ή βοηθητικήν προωστήριον μηχανήν, βαθμού αναφλέξεως κάτω των 65ο Κελσίου».

    Η απαγορευτική αυτή διάταξη χρήσης καύσιμης ύλης βαθμού μικρότερου από τους 65 Κελσίου (δηλ. βενζίνης, υγραερίου, φυσικού αέριου) ύστερα από εισήγηση του Συνδέσμου τροποποιήθηκε με το προεδρικό διάταγμα 74/1998.

    Σύμφωνα λοιπόν με τη νέα διάταξη ένα σκάφος/πλοίο μπορεί να κάνει χρήση βενζίνης, υγραερίου, φυσικού αέριου υπό τις εξής προϋποθέσεις:

    • να είναι ολικού μήκους μέχρι δώδεκα (12) μέτρα,
    • η μεταφορική του ικανότητα να είναι μέχρι δώδεκα (12) επιβάτες,
    • το σκάφος και η μηχανή να φέρουν σήμανση CE σύμφωνα με την Οδηγία 2013/53/ΕΕ η οποία άρχισε να εφαρμόζεται στη χώρα μας από τη 16/01/2016.
    • το είδος του καυσίμου να αναφέρεται στη Δήλωση Συμμόρφωσης.