Γενικός Κανονισμός Λιμ. Αρ. 23 | Μικρά σκάφη – Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών

  • Η συμβολή του ΣΕΚΑΠΛΑΣ – ΠΕΕΥ:
    • στην κατάρτισή του
    • στην κατά διάφορα χρονικά διαστήματα προσαρμογή του

    ΣΕΚΑΠΛΑΣ- ΠΕΕΥ

    Πως φθάσαμε από το να κουβαλάμε το σκάφος

    στο Λιμεναρχείο για επιθεώρηση μέχρι να θεωρείται

    ως μικρό ερασιτεχνικό σκάφος όποιο έχει ολικό μήκος

     μέχρι δώδεκα μέτρα, η Άδεια Εκτέλεσης Πλόων – Α.Ε.Π.

    να εκδίδεται χωρίς επιθεώρηση και  να έχει ισχύ οκτώ χρόνια  !!

    και ακόμη – ακόμη να μπορεί να εκτελεί πλόες και στο εξωτερικό

     

    Επί πολλά χρόνια πάγιο αίτημα του ΣΕΚΑΠΛΑΣ – ΠΕΕΥ ήταν ή έκδοση ενός νομοθετήματος που θα ρύθμιζε κατά τρόπο σαφή και ορισμένο όλα τα συναφή θέματα που σχετίζονται με τις λέμβους τα σκάφη δηλ. που γράφονταν στο λεμβολόγιο σε αντιδιαστολή με τα πλοιάρια που γράφονται στο νηολόγιο πλοιαρίων.

    Η όλη, ατελής και βεβαίως μη σύννομη ελλείψει κανονιστικού πλαισίου, διαδικασία σχετική με τη:

    • λεμβολόγηση και
    • με τον εφοδιασμό των λέμβων με τα σωστικά. πυροσβεστικά και λοιπά εφόδια προβλέπονταν από:
    • για τη λεμβολόγηση από την εγκύκλιο αριθ. πρωτ. 2700 του έτους 1972 η οποία ως στοιχείο διάκρισης των λέμβων από το πλοιάριο όριζε το φρακτό ή μη του σκάφους δηλ. αν ένα σκάφος ήταν φρακτό (κουβερτωμένο) κατά το όλο ή το μεγαλύτερο τμήμα του θεωρούνταν πλοιάριο και γραφόταν στο νηολόγιο πλοιαρίων ενώ αν ήταν άφρακτο (μη κουβερτωμένο) κατά το όλο ή το μεγαλύτερο τμήμα θεωρούνταν λέμβος και γραφόταν στο λεμβολόγιο.
    • για τον εφοδιασμό των λέμβων με τα σωστικά. πυροσβεστικά και λοιπά εφόδια από την εγκύκλιο με τίτλο «Εγχειρίδιο Ασφαλείας Ναυσιπλοΐας αριθ. 16» που είχε εκδώσει η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

    Οι συνεχείς προσπάθειες του ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ έφεραν το επιθυμητό τέλος και το έτος 2000 εκδόθηκε ο Γενικός Κανονισμός Λιμένων (Γ.Κ.Λ.) αριθ.  23. από τις σημαντικές ρυθμίσεις του οποίου σταχυολογούνται οι ακόλουθες:

    • διαχωρίστηκαν τα μικρά σκάφη από τα πλοιάρια με τον καθορισμό του ολικού μήκους ως μοναδικού κριτηρίου,
    • η λέξη «λέμβος» μετονομάστηκε σε «μικρό σκάφος» και το λεμβολόγιο σε Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών -Β.Ε.Μ.Σ. που αμφότερα είναι αστυνομικής και στατιστικής φύσεως Δημόσια βιβλία προσιτά στον καθένα που θέλει να τα συμβουλευτεί,
    • τα μικρά σκάφη γράφονται στο Β.Ε.Μ.Σ. και εφοδιάζονται με Άδεια Εκτέλεσης Πλόων – Α.Ε.Π. ενώ τα πλοιάρια γράφονται στο νηολόγιο πλοιαρίων όμως εφοδιάζονται και αυτά με Α.Ε.Π. εφόσον είναι ολικού μήκους μικρότερου από τα δώδεκα μέτρα,
    • διπλασιάστηκε η ισχύς της Α.Ε.Π. από τα δύο στα τέσσερα χρόνια,
    • καθιερώθηκε ως υποχρεωτική η σήμανση CE
    • καταργήθηκε η επιθεώρηση των ερασιτεχνικών μικρών σκαφών και δόθηκε τέλος στη μεταφορά στο πλησιέστερο Λιμεναρχείο του σκάφους για έλεγχο της κατάστασής του, την ύπαρξη των εφοδίων κλπ.
    • καθορίσθηκε η δυνατότητα το μικρό σκάφος να μπορεί να πλέει στις Ελληνικές θάλασσες ακόμη και να εκτελεί διεθνείς πλόες εφόσον φέρει τα προβλεπόμενα εφόδια και Α.Ε.Π. στην Αγγλική γλώσσα, ανεξάρτητα από το ολικό του μήκος.
    • προβλέφθηκε η έκδοση άδειας εκτέλεσης δοκιμαστικών πλόων για τη χορήγηση της οποίας και μεταξύ των άλλων δικαιολογητικών απαιτείται και βεβαίωση του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών και Άλλων Σκαφών, Παρελκομένων, Εξαρτημάτων, Εμπόρων και Υπηρεσιών (Σ.Ε.ΚΑ.ΠΛ.Α.Σ.- Π.Ε.Ε.Υ.), ότι ο αιτών ασκεί πράγματι τη συγκεκριμένη επιχείρηση.

     

    Τροποποιήσεις – Προσαρμογές ως προς τον ορισμό του μικρού σκάφους

    ( Όλες έγιναν μετά από εισηγήσεις του ΣΕΚΑΠΛΑΣ- ΠΕΕΥ !!!)

    • Στην αρχική έκδοση (ΦΕΚ 231 Β/2000) ο Γ.Κ.Λ. αριθ. 23 ως μικρό σκάφος με βάση το ολικό μήκος όριζε κάθε σκάφος:
    • πάνω από 02,00 μέχρι και 07,00 μ. για τα πολυεστερικά κ.λπ. και
    • πάνω από 02,00 μέχρι και 10,00 μ. για τα πνευστά (φουσκωτά).

     

    • Με το Γ.ΚΛ. αριθ. 26/2001 (ΦΕΚ 441 Β΄/2001), δόθηκε ο εξής ορισμός:

    Κάθε σκάφος, ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και:

    (α) επτά (07) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή  ερασιτεχνικό

    (β) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό αλιευτικό ή φορτηγό

    (γ) δέκα (10) μέτρα για φουσκωτό

    Μεταβολή που έγινε: Χαρακτηρίσθηκαν ως μικρά σκάφη και τα επαγγελματικά αλιευτικά και φορτηγά ολικού μήκους μέχρι και δέκα μέτρα.

    • Με το Γ.Κ.Λ. αριθ. 38/2004 (ΦΕΚ 748 Β΄/2004), δόθηκε ο εξής ορισμός:

    Κάθε σκάφος, ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και:

    (α) επτά (07) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή

    (β) δέκα (10) μέτρα για ερασιτεχνικό ή επαγγελματικό αλιευτικό ή φορτηγό

    Μεταβολή που έγινε: Αυξήθηκε το ολικό μήκος από επτά σε δέκα μέτρα και των λοιπών, πλην φουσκωτών, ερασιτεχνικών σκαφών, καταργήθηκε δηλ. η προηγούμενη διάκριση μεταξύ πολυεστερικών και φουσκωτών

     

    • Με το Γ.ΚΛ. αριθ. 45/2008 (ΦΕΚ 1535 Β΄/2008), δόθηκε ο εξής ορισμός:

    Κάθε σκάφος, ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και:

    (α) επτά (07) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή

    (β) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό αλιευτικό ή φορτηγό ή

    (γ) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό φορτηγό ή

    (δ) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών/ αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων για την εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 3409/2005

    (ε) δώδεκα (12) μέτρα για ερασιτεχνικό

    Μεταβολή που έγινε: Αυξήθηκε το ολικό μήκος των ερασιτεχνικών σκαφών ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής από τα δέκα στα δώδεκα μέτρα και εντάχθηκαν στην κατηγορία των μικρών σκαφών και τα επαγγελματικά μεταφοράς επιβατών/αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρα.

    • Με το Γ.ΚΛ. αριθ. 52/2013 (ΦΕΚ 2960 Β΄/2013), δόθηκε ο εξής ορισμός:

    Κάθε σκάφος, ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και:

    (α) επτά (07) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή

    (β) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό αλιευτικό ή

    (γ) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό φορτηγό ή

    (δ) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών/ αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων για την εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 3409/2005

    (ε) δέκα (10) μέτρα για επαγγελματικό που εκμισθώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Λ. αριθ. 38 και μεταφέρει μέχρι 12 επιβάτες.

    (στ) δώδεκα (12) μέτρα για ερασιτεχνικό

    Μεταβολή που έγινε: Αυξήθηκε το ολικό μήκος από τα επτά στα δέκα μέτρα για τα σκάφη του Γ.Κ.Λ. αριθ. 38 (ήδη όμως στον Γ.Κ.Λ. έχουν ενταχθεί και τα σκάφη τύπου ΟΡΕΝ και ολικού μήκους πάνω από δέκα και μέχρι δώδεκα μέτρα τα οποία γράφονται στο νηολόγιο πλοιαρίων και εφοδιάζονται με Π.Γ.Ε.)